Logopeda
Magdalena Rozumek
ZAKRES DZIAŁAŃ LOGOPEDY:
- Przeprowadzenie badań przesiewowych służących wyłonieniu dzieci z zaburzeniami mowy (odbywają się we wrześniu i październiku);
- Organizowanie pomocy logopedycznej;
- Prowadzenie terapii indywidualnej oraz grupowej;
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji;
- Wspieranie działań wychowawczych oraz profilaktycznych nauczycieli;
- Prowadzenie zeszytów do zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalania w domu.
W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to m.in. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe, rozwijające pamięć, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową. Ważnym ćwiczeniem jest usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków.
Reedukacja wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu także wzbogacanie słownika dzieci, umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi pełnymi zdaniami, w poprawnej formie gramatycznej, ćwiczenie dykcji i płynnej wymowy.
ROLA RODZICÓW DZIECI BIORĄCYCH UDZIAŁ W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
- Wspierają dziecko w terapii;
- Dają prawidłowe wzorce wymowy, czyli do dziecka zawsze mówią poprawnie, wyraźnie, bez używania tzw. języka dziecięcego;
- Jeżeli zauważą u dziecka wadę zgryzu, zapewniają mu opiekę ortodontyczną, gdyż może ona być przyczyną nieprawidłowej wymowy;
- Słuchają wypowiedzi swoich pociech, dużo z nimi rozmawiają, opowiadają, czytają;
- Nie zawstydzają dziecka wadliwą wymową,
- Pilnują, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia, prowadziło zeszyt wg wskazówek logopedy;
- Czuwają aby dziecko codziennie przez około 10-15 min. wykonywało zadane ćwiczenia w domu.
Tylko taka postawa rodziców może przyczynić się do tego, aby dziecko osiągnęłoterapeutyczny sukces.